ferie og reise

noe jeg savner

Barcelona 2012

stockholm

Nå, etter en hel uke, har jeg fått ut fingeren og sortert litt Stockholmbilder. Vi ankom byen fredag kveld, men dro ikke ut på eventyr før lørdag morgen.

I Stockholm er det som seg hør og bør mange bygninger. Noe som passer meg utmerket, da jeg finner glede i å se på slike i forskjellige former og farger. Fine fasader finnes i fleng.

Dessuten var vi innom museer og gallerier, langs gatene i Gamla stan finnes mang en skatt. Jeg er nok i ferd med å bli en kunstnerd, i likhet med min mor, som også var min følgesvenn disse tre nettene i byen.

På Fotografiska fantes mye fint, men i all hovedsak en svært omfattende utstilling av David LaChapelle, en oppfinnsom og fargerik kunstner som hele tiden skapte en finurlig blanding av realisme og surrealisme i bildene.

Dessuten fantes der en kafé med god te og fin utsikt utover byen.

Vi tilbrakte mange timer på Fotografiska, og det var både koselig og litt skummelt å vandre mot hotellet igjen gjennom Gamla stans mørklagte brosteinsgater.

Jeg må innrømme at selv om jeg ikke er religiøs, finner jeg kirker svært fascinerende.

Søndag besøkte vi Moderna museet, hvor både spennende og litt mindre spennende kunst var å finne. Ovenfor fra museets faste utstilling, som var veldig bra.

Det beste var likevel He was wrong-utstillingen. En slags sammenligning av Picasso og Duchamp, og ettersom jeg er Picassoentusiast i utgangspunktet, var dette gøy.

Senere spiste vi en aldeles kjempegod middag på dette stedet, før vi gikk over gata og så Anna Karenina på kino.

Mer arkitektur.

Nordiska museet. Veldig fint bygg både på inn- og utsiden, og så var vel det det mest spennende. De har plenty av utstillinger, og vi så noen, selv om ingen av dem egentlig appellerte veldig til meg.

Så gikk vi gatelangs igjen, før vi tok toget hjem.

kafékakao hytteturkakao

Det er alt torsdag i vinterferien, og jeg har allerede vært på to veldig fine turer, dog forskjellige. Fredag til mandag ble slått ihjel veldig fort i Stockholm med mor. Vi var på Fotografiska, Moderna museet og Nordiska museet og så en hel masse bra kunst som jeg sikkert kunne snakke lenge om hvis noen oppfordret meg til det. Ellers spiste vi en del god mat, shoppet mange fine ting og så Anna Karenina på kino(den var bra, men litt for klisjé til at det klaffet helt).

Nå er jeg hjemme fra skitur i skogen med Edda, hund og sekker fulle av kjeks og sjokolade og sånt. Vi fyrte i ovnen, drakk kakao og skravlet rimelig sammenhengende. Vi kom fram til at det ville være spennende dersom man kunne tegne noe på et kart, og så ville det legemliggjøres i terrenget. Så var det jo synd når kartet vårt hadde revnet, eller om noen skulle finne på å knuse en globus. Så snakket vi om politikk, mørkereddhet, gutter, irrititasjonsmomenter i en generell hverdag og løste verdensproblemer til sent på kveld.

new years eve

HEI OG GODT NYTTÅR

jeg feira nyttårsaften med fem fine piker hjemme hos en av dem. vi spiste kalkun og hadde det koselig ut i de små timer slik man jo skal årets første natt. vi snakket om hvordan 2012 var og hvordan 2013 forhåpentligvis vil se ut. jeg håper 2013 blir innholdsrikt, uansett hva inholdet måtte være. det blir sikkert et bra år.  jeg elsker raketter og fyrverkeri over hele himmelen, men det var så tåkete at vi bare så den ene vi sendte opp selv. litt kjedelig, egentlig.

ellers har det vært juleselskap som alltid, og natt til nyttårsaften var jeg tradisjonen tro på tur med edda og morten. begge deler var som det pleier veldig koselig.

(som vanlig hadde jeg ikke noe kamera i går, men jeg lånte maria sitt litt. noen av dem er ovenfor)

i denne søte juletid

julen har vært rimelig bra hittil. to koselige kvelder med masse folk og gooood mat. jeg har dessuten fått div greier å henge opp på veggen, div ullklær som må utprøves og div te som skal smakes på. i kveld skal jeg på kino og se life of pi med tre fine.

kald ribbe og pølse i lefse til frokost første juledag. (vi har ribbe og pølse, mens tante tar med seg pinnekjøtt på julaften, så vi har dobbelt opp og jeg spiser meg til døde hvert år.)

ny flanellskjorte åh så deilig

og min finefinefine almanakk med et robert doisneau-fotografi for hver uke

kos dere i kveld, fine

tjuetredje

du vet det er jul når

huset er pynta

og grevinnen og hovmesteren går på kvelden før kvelden.

FRI! nå er det jul, endelig. jeg gleder meg til mange dager med bare mat og kos og relativt omgjengelige mennesker. dette blir bra. store mengder julete, gang rundt juletreet, lese bøker, gå på skøyter og ski, og sove lenge og mye. kos dere, det skal jeg.

sweet like cinnamon

på onsdag i ferien var jeg hos nora, og vi bakte kanelsnurrer, tredde tjukke gensere over hodet og gikk tur i skogen med hver vår termokopp med kakao. så fant vi en hoppbakke hvor vi satt og spiste kanelboller og var enige om at dette var fint. hunden var også med, og sola lyste slik at stråtustene var som soler de også.

og kanelsnurrene smakte godt.

nabolandet

fra lørdag til tirsdag var jeg turist med toget helt til göteborg. lørdagen suste forbi langs jernbanesporet (og litt buss, for slik er det vel alltid med nsb), og søndagen ble tilbrakt i lisebergs karuseller og berg-og-dal-baner. jeg gråt før jeg hadde kjørt min første karusell, men ble tøffere utover dagen, og det var ganske gøy. det fineste var kanskje fyrverkeriet som lyste opp himmelen i forbindelse med slutten på sommersesongen, det var pang pang svisj pang i ti minutter og det var så fint.

fine gater og bygninger.

kaffe.

mandag var vi på museum med regnskog og kvelerslanger, for vi har jo med oss flere små. senere gikk vi i byen og jeg kjøpte mønstrete bukse og rød skinnlommebok som jeg er forelsket i. middagen ble spist på hard rock café, for det syns vi at vi måtte.

tirsdag startet vi med fotoutstilling, hvor vi fant mye rart og mye fint av svenske fotografer som tok svarthvitt. da vi kom hjem med toget om kvelden fikk jeg pasta og var glad.

fin søster og fin sjokolade.

(det kommer mer fra ferien! jeg har bare vært litt på latsiden med det å publisere det. men det er på vei.)

leir

har vært på en femdagers sykkelleir, og det var fintfintfint. etapper på to-tre mil i fjellet og leirbål om kvelden. bra folk, delvis bra vær faktisk og god mat. leiruka er kanskje sommerens beste.

hyttetur

har vært på hyttetur med begge bestemødrene og småsøsknene i osen. det er så fint der, elsker norsk natur, virkelig. og været har faktisk vært brukbart. deilig med rolige dager på tur med bading og kortspill og bøker.

ferien

er hjemme igjen fra spania for lengst, bare glemte det. været var ultradeilig, og jeg brun og flasser over hele kroppen. spiste alt for mye god mat, og litt ikke-god mat. paella for eksempel, er ikke å anbefale (en gryte med ris og det kokken måtte finne av sjømat). vi har vært en hel del på stranda, men fått med oss litt av det kulturelle barcelona har å by på også. etter noen dager i byen leide vi bil og besøkte noen småbyer, noen av dem er nesten koseligere enn de store. spanjoler er snille og jeg kan godt tenke meg å dra dit senere også. for å tipse folk, så var faktisk picasso-museet bra, og kirken sagrada família kjempefin.

byggekunstgreier

vespachick

sagrada família

ingenmannsland og småby

barcelona

hola.
jeg tok en liten pause og hadde det fint i barcelona litt jeg. det har jeg fortsatt, og skal det til onsdag. her er det masse sol og mennesker. nå vet man at jeg ikke er stein død i alle fall, men at det er dårlig nett her og pcn ligger hjemme. kos dere i ferien alle fininger

home sweet home

Da er jeg hjemme igjen, hur godt!

Men turen har jo vart super da, vi startet i Billund på badeland, men det har jeg jo alt skrevet om.

Dagen etterpå, altså tirsdag, var vi i Legoland. Jeg klarte ikke å bestemme meg mellom Legoland og Køben, og siden jeg var så treig, måtte jeg være med i Legoland. Men det var jo helt greit der også, brukte for det meste dagen på karuseller og sånt, og det er jo bare eeelsk!

1 stk bakvendt legolandskilt.

Du veeet, den søte legobysaken med mange millioner klosser. Søtt. Og de gule regnponchoene er jo kjempedigge.

Bergogdalbane weeee.

På kvelden, etter legoland, dro vi til Køben, men da var det egentlig ganske sent, så vi bare sjekket inn på hotellet og la oss. Men når vi stod opp onsdag, hadde jeg en høyst ubehagelig opplevelse. Ikkesant, jeg stod opp som vanlig, gikk i dusjen, og var ikke helt våken. Og så plutselig ble jeg skikkelig kvalm og svimmel, før synet mitt bare ble hvite bomullsskyer og jeg kun hørte en HØY pipelyd. Så jeg bare skylte ut balsamen og gikk ut, og vi fant ut at det var fordi jeg egentlig ikke hadde spist noe siden midt på dagen tirsdag. Ekkelt.

Men jeg hev innpå noen tabletter, og etter en god frokost var jeg ganske bra. Så vi tok toget ut til et museum, Louisiana, som var gørrkjedelig og litt småkult. Mest kjedelig egentlig. Kunstmuseum er som regel det, etter min mening.

Har litt problemer med å bestemme om den figuren øverst til venstre der egentlig er hann- eller hunkjønn.

Siden en i vårt reisefølge på ni, Ole, fylte år på tirsdag, måtte vi på et bakeri og gomle kaker, seff :-D

På kvelden var det middag på Hard rock cafe.

Var så mye folk at vi måtte sitte driiitlenge utenfor og vente på bord.

Liker.

Vi fikk skvist inn noe shopping etter museumsbesøket onsdag, i tillegg til at heele torrsdagen gikk til det. Har altså shoppet en del, og tror min stakkars mor har brukt en hel månedslønn eller noe. Tar innkjøpene i et eget innlegg senere idag eller noe.

Yeaah, elskede Køben fra flyvinduet på vei hjem♥